Beskrivning av insatsen Project Support

Project Support (PS) är en manualbaserad insats för våldsutsatta föräldrar som har barn mellan 3-9 år och där barnen utvecklat utmanande beteenden. Behandlaren vill optimera följsamheten i insatsen och därför genomförs PS i hemmet en gång i veckan, samt en förutsättning för att arbeta med PS är att våldet har upphört. Insatsen avser att både ge stöd till den utsatta föräldern efter våldet samtidigt som föräldern får ta del av och öva specifika föräldrafärdigheter för att kunna hjälpa sitt barn och minska utmanande beteenden. Sessionen är därför uppdelad i två delar, Socialt och emotionellt stöd samt konkret träning i praktiska övningar av specifika föräldrafärdigheter.

Socialt och emotionellt stöd inleder sessionen och insatsens fokus bygger på den kunskap och forskning som finns om våldsutsatta föräldrars behov efter det att de lämnat en våldsam partner och tex lever på skyddat boende eller är i färd med att bo ensam med barnet/barnen. Stödet fokuserar tex på säkerhetsaspekter, juridisk hjälp, boende, ekonomi och att få vård inom hälso- och sjukvården.

Praktisk träning av specifika föräldrafärdigheter är centralt då den förändring som föräldern gör kommer att bidra till barnets utveckling och minskning av hens utmanande beteenden. De första Föräldrafärdigheterna har för avsikt att skapa värme och närhet mellan förälder och barn, vilket är en förutsättning för att relationen ska bära och inte urholkas vid gränssättning och krav. (Stärkande föräldrafärdigheter; Aktiv närvaro, Beröm, Lyssna och trösta, Ge extra uppskattning och Tydliga instruktioner.) De senare föräldrafärdigheterna har för avsikt att hjälpa föräldern hantera utmanande beteenden på ett strukturerat och genomtänkt sätt, dvs inte agera impulsivt styrd av känslor (Gränssättande föräldrafärdigheter; Tillrättavisa och avleda, Vänta ny chans, Borttagande och Paus). Praktisk träningen av föräldrafärdigheterna sker tillsammans med förälder och behandlaren i vardagliga situationer med fokus och utgångspunkt på barnets utveckling.

För att förälder ska ges möjlighet att direkt bygga upp värme och närhet till sitt barn, bryta korrigerande negativa spiraler, och tillämpa de föräldrafärdigheter hon lärt sig i PS upprättas Tillsammanstiden. I Tillsammanstiden följer föräldern barnet i en fri lek/aktivitet 5min per dag samt utför de föräldrafärdigheter hen lärt sig.

I forskning har antal sessioner och behandlingskontaktens längd varierat men medellängden för insatsen är i genomsnitt ca 20 sessioner. Dock indikerar svenska studier att PS har viss påverkan på samspelet mellan föräldrar och barn redan efter att föräldern lärt sig de 5 första föräldrafärdigheterna.